Een digitaal toegankelijke website
Voor maatschappelijke organisaties is het van essentieel belang om een digitaal toegankelijke website te hebben. In 2025 gaat namelijk ook de European Accessibility Act (EAA) in, waarna je website digitaal toegankelijk dient te zijn. Wij helpen je graag met het digitaal toegankelijk maken van jouw website. Wil je weten hoe digitaal toegankelijk je website momenteel is? Kom er achter met onze checklist!
Wat is digitale toegankelijkheid?
Digitale toegankelijkheid wil niks anders zeggen dan het ontwerpen en ontwikkelen van digitale content, websites en applicaties op een manier die ervoor zorgt dat ze bruikbaar zijn voor iedereen. Inclusief voor mensen met verschillende beperkingen. Denk aan visuele, auditieve, motorische en cognitieve beperkingen. Het doel is iedereen gelijke toegang te geven tot informatie en diensten.
Maar digitale toegankelijkheid omvat ook je omgeving. Stel je voor: je bent buiten in het zonnetje aan het werk op je laptop, dan wil je wel alles goed kunnen blijven zien. Door digitale toegankelijkheid te omarmen, kun je als organisatie zowel een breder publiek bereiken, als bijdragen aan een inclusievere samenleving.
Hoe digitaal toegankelijk is jouw website?
Iedereen moet goed door jouw website of app heen kunnen navigeren. Alleen, hoe weet je of jouw website digitaal toegankelijk is? Wij helpen je hier graag bij! Met onze digitale toegankelijkheidschecklist geven we je inzicht wat je moet doen om jouw website digitaal toegankelijker te maken.
Wet- en regelgeving digitale toegankelijkheid
Binnen digitale toegankelijkheid heb je te maken met een Nederlandse wetgeving en een Europese wetgeving. Bij de Nederlandse wetgeving, wet digitale toegankelijkheid overheid genoemd, heb je de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) richtlijnen waarmee je de wetgeving kunt toetsen. De Europese variant, de European Accessibility Act (EAA), gaat nog net een stapje verder dan de Nederlandse variant. De EAA zegt namelijk dat naast overheidsinstellingen, ook e-commerce, zorg- en onderwijsinstellingen digitaal toegankelijk moeten zijn.
WCAG richtlijnen
De WCAG is ontwikkeld door het World Wide Web Consortium (W3C). Dit is een internationale gemeenschap die webstandaarden ontwikkelt. Deze richtlijnen bieden een set van technische aanbevelingen voor het maken van toegankelijke webcontent. Het doel van de WCAG is om ontwikkelaars en ontwerpers te helpen bij het creëren van websites en applicaties die even toegankelijk zijn voor iedereen, ongeacht eventuele beperkingen.
De WCAG is onderverdeeld in drie niveaus van conformiteit: A, AA en AAA. Elk niveau bevat specifieke succescriteria die moet worden gevolgd om een bepaald niveau van toegankelijkheid te bereiken. Voor Nederlandse overheden en instellingen uit de (semi-) publieke sector is het verplicht om te voldoen aan de eisen van WCAG 2.1, niveau A en AA. Het is lastig om in één keer helemaal te voldoen aan alle eisen. Daarom is er een verplichting gesteld dat je moet kunnen aantonen dat je stappen neemt om digitaal toegankelijk te worden.
Richtlijnen Europese Toegankelijkheidswet
De Europese Toegankelijkheidswet is aangenomen door de Europese Unie. Het doel van deze wet is om een uniforme standaard voor digitale toegankelijkheid te creëren binnen de EU. De wet verplicht bedrijven en overheidsinstanties om hun digitale producten en diensten toegankelijk te maken voor mensen met beperkingen. De Europese Toegankelijkheidswet bevat specifieke vereisten voor verschillende sectoren, zoals websites, mobiele applicaties, e-books, bankdiensten en vervoersdiensten. De wet verwijst vaak naar de WCAG 2.1 AA-standaard als de minimale vereiste voor digitale toegankelijkheid. Daarbij gaat de Europese Toegankelijkheidswet in 2025 in. Het is daarom zeker verstandig om nu al stappen te nemen, om in 2025 aan de eisen te voldoen.
Voordelen van een digitaal toegankelijke website
De website is gebruiksvriendelijker
Als je je website digitaal toegankelijk maakt, maak je hem ook direct gebruiksvriendelijker. Zowel voor mensen met een beperking, als zonder. Mensen met een visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperking kunnen nu ook goed door jouw website navigeren.
Je bent beter vindbaar
Je helpt niet alleen je websitebezoekers met het digitaal toegankelijk maken van je website, maar ook Google! De eisen van digitale toegankelijkheid, dragen namelijk vaak bij aan de SEO van je website. Win-win situatie dus!
Je website is toekomstbestendig
Bij nieuwe, technologische ontwikkelingen hoef je met een digitaal toegankelijke website minder aanpassingen te doen. Dit zorgt ervoor dat jouw website toekomstbestendiger is.
Het is maatschappelijk verantwoord
Een website die voor iedereen toegankelijk is, is maatschappelijk verantwoord.
Waarom moet je digitaal toegankelijk zijn?
Door ervoor te zorgen dat je digitale platformen toegankelijk zijn, vergroot je de bereikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid voor een breder publiek, inclusief mensen met beperkingen. Dit kan leiden tot een grotere klanttevredenheid en loyaliteit. Toegankelijke digitale content kan ook de SEO-prestaties verbeteren, omdat zoekmachines zoals Google waarde hechten aan gebruiksvriendelijke en goed gestructureerde websites. Zie Google als een blinde gebruiker die jouw website bezoekt; hoe beter je site toegankelijk is, hoe beter Google deze kan indexeren en waarderen. Hoe digitaal toegankelijk ben jij? Kom er achter met onze gratis checklist!
Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?
Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief! We houden je graag op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen, nieuwe artikelen, exclusieve webinars, interessante cases en de beste inzichten!