Facts
Digitale assistent in de binnenzak bij de cliënt
Portaal bruikbaar voor mensen met visuele beperking
Jaarlijks 1 miljoen gebruikers
Best bekeken protocol: +125.000 per jaar
Vilans is de kennisorganisatie voor zorg en ondersteuning. Ze combineren ervaringen met kennis uit onderzoek, en maken daar praktische kennisproducten van die je meteen kunt gebruiken. Zo maakt nieuwe kennis de zorg nog beter, en kunnen mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben leven zoals zij dat willen.
Het doel van Vilans is zorgmedewerkers te voorzien van de juiste kennis op het juiste moment. Deze kennis ontwikkelen ze op maat voor de zorgprofessionals. Dat gebeurt op basis van onder meer doorlopend onderzoek naar alle ins en outs binnen de zorgwereld. Daarnaast ontwikkelt Vilans al 25 jaar zorgprotocollen voor en met zorgprofessionals. Deze protocollen leggen uit hoe een zorgprofessional bepaalde zorgtaken moet verrichten.
De vraag
Zorgverleners gebruiken veel verschillende applicaties bij het verlenen van zorg. Gemiddeld tot wel 17 per dag volgens een van de onderzoek van Vilans. Denk aan het ophalen van cliëntdossiers uit een ECD, het bekijken van medicatiedatabases en het registraties invoeren in o.a. tijdschrijf-applicaties.
Maar ook het portaal met 500 protocollen, die uitleggen hoe bepaalde zorgtaken verricht moeten worden. Vilans schrijft deze KICK protocollen sinds 30 jaar en houdt ze actueel n.a.v. wet- en regelgeving en feedback uit de dagelijkse praktijk. De KICK protocollen zijn een begrip, zowel bij de 300.000 zorgprofessionals als bij MBO- en HBO opleidingen.
Het protocollenportaal paste niet meer bij de wensen en eisen van de moderne zorgprofessional. Mobiel waren de protocollen nauwelijks te lezen, het vinden van een protocol was lastig en de redactie had veel werk aan het beheren van de protocollen. Ook kwamen er vanuit zorginstellingen en opleidingsinstituten veel vragen over integraties met leeromgevingen en andere portalen. Daarom vormde Vilans een visie hoe de protocollen en andere applicaties over 5-10 jaar geïntegreerd zullen zijn in de werkdag van de zorgprofessional: “De zorgprofessional gaat met één applicatie op pad, die de cliënt en zijn behandeling centraal stelt. De zorgprofessional heeft een digitale assistent in zijn binnenzak heeft. Alle relevante applicaties zijn op één platform aangesloten en de zorgprofessional kan de data en content uit deze applicaties inzien of aangereikt krijgen via verschillende kanalen.”
De oplossing
We hebben gewerkt aan een eenvoudige toegang tot de protocollen, die je snel en gebruiksvriendelijk kunt raadplegen. Niet alleen op een pc of laptop, maar ook op een telefoon of tablet (en ook als je even geen internet hebt). Ook integraties met ECD’s en intranetten hebben we onder de loep genomen én mogelijk gemaakt. En onder het moto Kondo je Content, hebben we complexe hoofdstukken indelingen teruggebracht naar 30 onderwerpen met daaronder de protocollen en werden protocollen herschreven op taalniveau B1. Het beheer van de protocollen hebben we verbeterd zodat we de Vilans redacteuren ook hebben blij gemaakt.
Het draait uiteindelijk niet om applicaties of protocollen, maar om de cliënten en de zorg en aandacht voor hen. De tijd die de zorgverlener kwijt is aan het raadplegen van de werkwijze van een bepaalde handeling, kan niet worden besteed aan de zorg zelf.
TrueLime is een betrokken partner, met oog voor de doelgroep, en enthousiast en creatief in het vinden van oplossingen. Ze zijn eerlijk, nuchter en transparant.
Lia Davelaar, Directeur kennismanagement en -strategie
Het resultaat
De zorgprofessional heeft met het protocollenportaal snel en direct toegang tot alle essentiële protocollen. Dat maakt het mogelijk om de cliënt en zijn behandeling centraal te stellen. Op deze manier heeft de medewerker een digitale assistent in zijn binnenzak. Resultaat: zorgprofessionals kunnen snel bij het juiste en meest actuele protocol en leveren daardoor de juiste kwalitatieve zorg aan hun cliënt. Het portaal is ook goed bruikbaar door mensen met een visuele beperking (conform WCAG richtlijnen). Inmiddels heeft het portaal jaarlijks meer dan een kleine miljoen gebruikers en wordt het meest bekeken protocol bijna 125.000 keer per jaar bekeken.
We werken voor en samen met:
Wil jij het ook digitaal voor elkaar hebben?
Of het nu gaat om een nieuw concept of een complexe uitdaging, met slimme ideeën en innovatieve technologie komen we altijd tot een oplossing.
Ben je benieuwd hoe een intensieve, maar vooral leuke samenwerking er uit ziet?
Mail info@truelime.nl
Bel 076 820 09 20
Loop geen belangrijke updates mis!
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe artikelen, exclusieve webinars, interessante cases en de beste inzichten!